autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Magnetofon Tesla B116 Hi-Fi stereo

22. dubna 2009 v 13:35 | balenoGLX |  Cívkové magnetofony - typy
Tesla B116 Hi-Fi stereo
B116 1

B116 2

B116 3

B116 4

B116 5
Jde o magnetofon, který je asi všem kolegům na blogu velmi dobře znám, takže nebudu zabírat místo a unavovat případné čtenáře tohoto článku nejakým opisem a technickými parametry. Jsou totiž notoricky známy - jestli se jedná o údaje papírové, nebo dosažitelné.

Spíš bych se chtěl podělit o nejaké zkušenosti s provozem, nejčastějšími poruchami, nebo jinými problémy.
Dá se říct, že celá řada B1xx, potažmo CM1x0 patří po technické stránce k tomu nejlépe hrajícímu a nejspolehlivějšímu, co Tesla v rámci cívkových strojů vyprodukovala. Jak již asi každý ví, mechanika byla odvozena od řady B7, po které přebrala její dobré, ale i některé špatné vlastnosti. Dalo by se říct, že po úpravách se některé špatné vlastnosti téměř eliminovali. Upravená B11x dostala do vínku tvrzené hlavy (ANH 200, 210, 220 oproti dřívějším ANP), nový větší a hlavně výkonnější motor, přídavné pákové brzdy, pohotovostní zastavení ovládané elektromagnetem (což umožnilo přiřadit k této funkci také dálkové ovládání ), autostop pracující jednak při doběhnutí na konec, jednak při poruše navíjení, nové protipřekluzové obložení kola předlohy a konečně upravený vnitřní povrch unašečů, což zlepšilo hlavně funkci spojky převíjení (fuj to je dlouhá věta).
Spolehlivost mechaniky se sice opravdu podstatně zlepšila, pořád však zůstali určité problémy, které sebou přínáší provedení s jedním motorem. Je to příliš mnoho řemínků, mezikol a spojek, což je také nejčastějším zdrojem různých závad. Problémy s vytahanými nebo prasknutými řemínky jistě každý zná. Kolísání rychlosti posuvu, nebo "líné" přetáčení jsou dobře známy.
Špatný rychloposuv však můžou způsobit také převíjecí mezikola, a unašeče, které se časem zapráší, nebo jinak znečistí a ty pak prokluzují. Většinou pomůže pečlivé očištění lihem. Pokud jsou však mezikola opotřebené, nebo ztvrdlé a popraskané, nezbývá, než je vyměnit. Nemusí se měnit celá mezikola, stačí jejich obložení - takové gumičky se občas dají koupit v prodejnách s gumovým těsněním, podle rozměru. Dalším problémem při přetáčení bývá opotřebená, nebo zamaštěná rázová spojka na kole předlohy. Při mírném opotřebení stačí nastavit větší přítlak - dělá se to tak, že se pootočí vrchní plíšek na předloze po směru hodinových ručiček. Pokud je spojka již na maximálním přítlaku a pořád prokluzuje, je možné ji rozebrat a vyčistit lihem. Když nepomůže ani to, je spojka již na konci života a nezbývá, než jí vyměnit.
Někdy se taky stává, že mezikola jsou čisté, spojka je v pořádku a magnetofon přesto špatně přetáčí - obvykle jen na jednu ze stran. Příčina je témeř vždy ve špatně seřízených páskových brzdách (někdy také v brzdách pákových, pokud při zařazení přehrávání, nebo přetáčení neodbrzdí). Taky se stává, že v místě styku pásové brzdy s unašečem je unašeč od brzdy "zedraný". Děje se to témeř vždy při špatně seřízených brzdách. Lehce opotřebený unašeč lze zaleštit pastou na karoserie aut, nebo pastou na leštění průhledných plastů. Pokud jsou rýhy moc hluboké, je potřeba unašeč vyměnit. Také příliš opotřebený filc značí výměnu brzdových pásků. Po výměne je třeba brzdy znovu seřídit. Obvykle postačí méně přesné servisní nastavení - tak, aby vzdálenost kolíku regulace tahu byla od prvního vodícího kolíku páskové dráhy cca 13mm. Kdo si chce s nastavením brzd pohrát trochu víc, může brzdy nastavit tak, aby při plné odvíjecí cívce prúměru 18cm a pásku DP26 byla reprodukce bezproblémová - neroztřepaná a bez znatelného úbytku výšek. Nejnižší potřebná brzdná síla bude dána především nastavením páskové dráhy. Jakákoliv nekolmost některého prvku dráhy se okamžitě projeví špatnou nahrávkou, nebo reprodukcí (nedostatkem výšek, nebo rozstřesenou reprodukcí hlavně okrajových stop), nebo dokonce posouváním pásku po přítlačné kladce nahoru a dolů s jeho následnou deformací.
Posouvání pásku po kladce může být způsobeno také jejím znečištěním, nebo znečištěním pohonného hřídele (pravidelné čištění lihem), ale i přílišným tahem převíjecí spojky. Ten může být způsoben buď jejím špatným seřízením, nebo znečištěním. Taky se stává, že tah spojky je nedostatečný a převíjení "vynechává" zejména tehdy, kdy je pravá cívka již plná. Může to být taky špatné seřízení, znečištění nebo také opotřebení spojky. Oprava je obdobná jako u rázové spojky rychlého převíjení - tady se však navíc nastavuje i přítlak celého kola k unašeči pomocí přihýbání plechu, ve kterém je zavěšena pružina zajišťující přítlak o unašeč. Při opravě, nebo seřizování je potřeba také očistit a zkontrolovat gumové obložení kola spojky. Opotřebené, ztvrdlé, nebo popraskané obložení vyměníme. Vyčistíme taky plochu unašeče, kam dosedá převíjecí spojka.
Nejobtížnější je nakolmit páskovou dráhu. Bez měřicího pásku to však nejde, a proto se tím zabývat nebudu.
Doufám, že jsem tím vystihl jak nejčastější závady a nedostatky pohonného ústrojí, tak i jejich amatérské odstranění, proveditelné i v domácích podmínkách bez speciálních přístrojů.
Pochvalu si u tohto přístroje však jednoznačne zaslouží zejména elektronika. I s bídnou součástkovou základnou a tuzemskými součástkami nevalné kvality se konstruktérům z Přelouče podařilo téměř nemožné. Vytvořit elektroniku, která je vysoce spolehlivá, jednoduše opravitelná, intuitivně nastavitelná a velmi dobrou stálostí nastavených parametrů (na čem mají zásluhu i tvrzené hlavy, takže není potřebné tak často seřizovat zejména předmagnetizaci a záznamový proud). Nevídaná (oproti ostatním cívkačúm Tesla) je také shodnost obou záznamových a reprodukčních kanálů. Kompenzace parametrů vlivem tolerance hodnot a stárnutí součástek se povedla velmi dobře. O pomalých indikátorech se moc zmiňovat nebudu, napsalo se o tom již dost , i když je potřebné říct, že je to mnohem lepší, než např. u B73. Kdo by chtěl indikátory rychlejší, lze to u typů se "špičkovým indikátorem"
provést výměnou kondenzátorů C3 a C4 za hodnotu 0,47 uF na modulu označeném "I".
Co se poruch týče jsou asi největším problémem potenciometry a otočné přepínače. Přepínače lze opatrně vypájet a vykoupat tak jeden den v kontoxu, nebo je rozebrat, opatrně očistit kontakty smirkovým papírem (č.400) a přestříknout kontoxem. Obdobná situace je u potenciometrů, tam však taková oprava často pomůže jen na krátkou dobu a pak "poťáky" vesele chrastí dál. Tehdy pomůže jenom jejich výměna - ta je nutná i tehdy, pokud již potenciometry mají výpadky dráhy.
Časem se stává to, že magnetofon zejména na rychlosti 9,53cm/s špatně nahrává výšky (předpokládáme, že se používá pásek typu LH, ne starý LN se kterým to výšky nikdy nahrávat nebude). Je to způsobeno opotřebením záznamové hlavy, kdy se již předmagnetizace stává zbytečně velká a dochází k zvýšené demagnetizaci - hlavně výšek. Nastavení předmagnetizace by se mělo sice dít jen za použití meřicích přístrojů, ale celkem uspokojivě to lze i bez nich. Pečlivě vyčistíme páskovou dráhu (hlavně hlavy), na vstup magnetofonu přivedeme signál (nejlépe nahrávku z CD s dostatkem výšek), založíme nejčastěji používaný druh pásku (samozřejmě typu LH), zařadíme rychlost "9", zvolíme stopu "1-4" a zapneme záznam. Přepíname páskový monitor a na výstupu magnetofonu pomocí zesilovače a dobrých soustav nebo dobrých sluchátek reprodujeme signál. Trimrem
R13 točíme do té doby, než bude signál v poloze "TAPE" co nejvíc shodný s polohou "SOURCE". Můžeme to taky nastavit tak, aby těch výšek bylo víc, než v originále. Je však třeba upozornit, že čím bude předmagnetizace nižší (více výšek), tím nižší bude taky přebuditelnost pásku (vyšší zkreslení) a my budeme nuceni nahrávat s nižší úrovní záznamu - v tom případě se nám taky více uplatní šum. Tenhle postup aplikujeme taky u stopy "3-2", kde nastavujeme trimrem R14. Dáváme pozor na to, abychom nastavili oba kanály stejně a nastalo se, že jeden bude hrát výšky lépe a jeden hůře.
Někdy se říká, že nejlépe hrajícím magnetofonem Tesla je typ B73. Je to hlavně kvůli jeho výkonovému zesilovači - přesněji fyziologické regulace hlasitosti. Kdyby B11x a CM-ko používali tak dokonalou fyziologii, jaká byla u B73, hráli by tyhle magnetofony asi stejně. Vynechat tenhle velmi užitečný prvek donutil kontruktéry pravděpodobně buď nedostatek vhodných posuvných potenciometrů se třemi odbočkami, nebo jejich vysoká cena. Také použití koncových stupňů s MDA2020 (B113, B115, CM130) neodpovídá kvalitám magnetofonu (navíc v B113 v nevhodném zapojení s nesymetrickým napájením, což je v rozporu i s doporučením výrobce obvodů), ale tehdy na výběr nebylo a kvalitní "koncák" osazený diskrétními součástkami by přístroj značně prodražil.
K exteriéru magnetofonu se vyjádřím až takhle na závěr. Jednotlivé prvky jsou rozmístněny účelně a ergonomicky, akorát přípojná místa kazí estetický dojem (částečné vyřešeno u CM1x0). A absence konektorů "RCA" a "jack" je v 80-tých letech taky trestuhodné. Všichni světoví výrobci totiž
tyto konektory dávno používali.
No a taky to provedení z levných a vrzajících plastů ("práci plastů" je slyšet i při zahřívání a ochlazování magnetofonu) je hrozné. B700 nebo B73 na tom byli rozhodně lépe. Vůči designu bych nějaké vážnější připomínky neměl, i když ve své době byl trochu zastaralý-to však platí pro všechny výrobky Tesla.

Článek pro Vás napsal balenoGLX

Pokud vás cokoliv zajímá k tomuto přístroji, napište na fórum: http://starestroje.blog.cz/1102/forum-magnetofony
 


7 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Jak se vám líbí cívkové (kotoučové) magnetofony?

Jsou perfektní 84.5% (2900)
Jo, daj se 4.3% (147)
Nemám tu čest, nemohu posoudit 4.4% (151)
Hnus! 6.8% (234)

Komentáře

1 juraj juraj | 22. dubna 2009 v 19:41

krásny magič baleno. ako vybalený z krabice :) tie platy akokeby boli ošetrené prípravkom POLISH. krásne čierne. článok nemá chybu super "počtení" :) k tým poťákom ja som ich drahu opravil mojim "prípravkom" a to trocha vazelíny A2 (madit) a dostatok najemno nastruhaneho grafitu a kvalitne premiešané, ležalo to ešte 24 hodín , opatrne som to naniesol na očistenú drahu parkrát pobehal bežcom po drahe a odvtedy (zachvilu 3 roky) ani najmenšie chrapnutie alebo ina zavada pri regulacii s potenciometrami. tie otočne prepínače som chcel ošetriť podla tvojho postupu , nakoniec mi pomohol WD-40. ale zase je všetko okolo toho prepínača trocha mastné.

2 Lecho Lecho | E-mail | 22. dubna 2009 v 20:23

vela pekný mago, ozaj...mám doma iba deck tesla  B116A a ten má obyč.hlavy původem z B73...B116 má tvrdé hlavy long-life, že. treba mi vymeniť potencáky tónových korekcii (treble-bass) lebo póvodný majitěl neodbornou demontáží čelného panelu jim urval krčky...

3 balenoGLX balenoGLX | 22. dubna 2009 v 21:05

Jo, v B116 jsou jiz tvrzene hlavy. Jinak ten magnetak je na prodej, cena 50EUR. Je opravdu jako novy, po vizualni i technicke strance. Inzerat mam v sekci "Annonce".
Juraj: Dakujem za uznanie. :)

4 Lecho Lecho | E-mail | 23. dubna 2009 v 12:00

jaká je ohmová hodnota trimrů R13-R14 které nastavují úroveň vf předmagnetizace ? já bych je vyměnil za cca poloviční a do série přidrátnul tandemový potencák stejné hodnoty s hřídelkou vyvedenou na čelní panel, předmagnetizaci (BIAS FINE ADJUSTOR) ovládal pohodlně zvenčí (podle typu pásku) bez nutnosti dost složitě demontovat kryty magnetofonu. jak to bývá zvykem u lepších kazetových strojů. dále, dvě červené LED umístěné pod dB měřáky (co signalizují záznam-REC) upravil do funkce PEAK INDICATOR aby seply - blikly při krátkodobé modulační špičce signálu 0.00 dB na co ručka nemusí vždy pohotově reagovat. takové malé jednoduché tuning vylešeníčko...také stroj této třídy si zaslouží lepší VU měřáky, hodí se implanty z UNITRY M2405 S, M531, dvojité, prosvětlené a vzhledné.  

5 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 23. dubna 2009 v 12:36

Hodnota trimru je 47k. Pokud by ale slo jen o jemne dostaveni predmagnetizace, pak bych je nevymenoval, ale predmagnetizaci bych jenom vhodne zvysil (ten trimr funguje jen jako reostat)a do serie bych zaradil potencak (opet jako reostat) o hodnote 10k. Jednou sem to jiz takhle aplikoval.Pokud vsak chces regulovat ve vetsim rozsahu, udelej tak, jak si napsal puvodne.
Ja si "peak indikator" delal do B73. Jednak tam mam obvody indikatoru a samotne meraky z B115, jednak jsem meraky v miste cervene stupnice provrtal a vsadail tam cervenou 3mm diodu (mohu zaslat foto, jak to vypada a sviti)a pouzil obvody na baze indikatoru spicek v B730 - samozrejme, ze u B73 jsou zdvojene. a je skutecne pravda, ze ta dioda blikne okamzite pri jakemkoli kratkodobem prebuzeni,na ktery merak nema sanci reagovat.

6 Kryšpa Kryšpa | E-mail | 23. dubna 2009 v 21:38

Tak hoši B116. mám také.. Ale tohle je NÁDHERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

7 juraj juraj | 24. dubna 2009 v 8:17

ešte baleno, maš tak peknu tu upravu desingu čo sa týka VU meračov, čím si to zafarbil ? centrofixou ? :D dik za dobrý tip. čo hovoríte na to sa pohrať s ručičkami VU a nafarbiť ich na čeveno ? vraj posledné modely B116 (v subehu ked sa už predavali CMka) mali B116 nejake iné VU a mali červenú ručičku.

inač ta myšlienka s BIAS LEVEL je veľmi lakavá hlavne pri tom že sa používaju pasky ake pridu pod ruku, holt na ukor ich vybuditeľnosti, takže bud budu extra výšky v nahravke a malá vybuditeľnosť(vyšší šum) alebo budu vyšky o malinko menšie ako original zaznam ale bude pás vybudený riadne ako sa má. holt kompromis

dik

8 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 24. dubna 2009 v 11:39

juraj: Indikatory som striekal matnou ciernou farbou v spreji. :) Chce to pohrat sa s oblepenim (takisto aj zvnutra, aby sa rozprasena farba nedostala na vnutornu stranu sklicka)a na 3 vrstvy to streknut.Indikatory trosk ziskaju na elegancii.
Co sa tyka tych poslednych indikatorov v B115/B116. Ano, mali dlhsie a cervene rocicky a takisto stupnica uz mala logaritmicky priebeh. ja mam momentalne tieto budiky v B73.
BIAS LEVEL je velmi uzitocna zalezitost, u trojhlavovych strojov myslim velice dobre vyuzitelna a divim sa, preco tento regulator nevlastnili kotucaky standartne. Ja osobne ho v magnetofonoch nemam len kvoli tomu, aby som neposkodil vzhlad.

9 Lecho Lecho | E-mail | 24. dubna 2009 v 12:24

[8]:
ruční BIAS FINE ADJUST na cívkáči ? ani já jsem se v praxi nesetkal, a to ani na zahraničních mašinách vyšších jakostních tříd. asi proto aby běžný uživatel zbytečně nelaboroval s frekvenční charakteristikou při záznamu a v zájmu kompatibility nahrávek na pásku...proto výrobce v návodu vždy doporučoval optimální typ záznamového materiálu - nebylo jich tenkrát na výběr tolik. české stroje byly seřízené na evropský standart BASF, a třeba značně odlišný SCOTCH byl citlivý na přebuzení a vyšší zkreslení. japany hrály nejlépe na maxell, sony, TDK. tento atribut si vynutily až kazetové magnetofony kde byla velmi úzká stopa a rýchlost posuvu pásku pouze 4.75 cm/s. taky rozptyl jakostí různých dostupných kazet byl nevídaný, šlo o desítky  typů a značek pásků. proto kalibrace. škoda že tuto užitečnou vymoženost neměl český deck TESLA SM-260 (sice 2-hlavý) ani inovovaný SM-261 s indikaci LED. byl konstrukčně předurčen na budoucí 3-hlavou verzi, již k tomu sériově nedošlo. zde tedy prostor pro amatérskou domácí tvořivost bastlířů...

10 Lecho Lecho | E-mail | 24. dubna 2009 v 12:48

pouze některé vybrané cívkáče SONY (TC-366,377,378,399...) AKAI (GX-636, 620 a možná i ten 215) nebo Philips N-7150, 7300 a další) měly z výroby zabudovaný 2-3 polohový přepínač korekcí (mezi normal, LN a LH-wide range) páskem který aspoň trochu umožňoval obsluze zasáhnout do frekvenční charakteristiky nahrávky

11 Sony Sony | E-mail | 24. dubna 2009 v 21:22

To Lecho.
Philips N7150 a 7300 poznam dokonale, ale ani jeden nemaju moznost menit bias. Jedine prepinace su tam na rychlost, volbu stopy a prepinac zdroj/nahravka.

12 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 24. dubna 2009 v 22:26

Lecho: Jo, mnoho modelu AKAI ma moznost volby druhu pasku - i moje GX215D a GX620 to maji. Prepina to mezi pasky LN (Low Noise)a LH (wide range). Jenomze tyhle prepinace neprepinaji velikost predmagnetizace (jak by to melo byt spravne), ale jenom kmitoctovou korekci pri zaznamu. Pak se naskyta otazka, ktera poloha prepinace je vlastne ta vychozi, kdy kmitoctovy zdvih souhlasi s mezinarodne dohodnutym standartem.

13 Lecho Lecho | E-mail | 24. dubna 2009 v 22:28

[11]:
inú což ! stárneme a (trochu) zapomínáme...děkuji. aspoň si člověk rozšíří obzory...

14 Lecho Lecho | E-mail | 25. dubna 2009 v 16:00

to Sony:
šlo tedy o poloprofi Philips N-4520 (38-19.05-9.52 cm/s) který používal two-position bias control equalization switch (IEC/NAB)
jeho 2-stopá verze nesla označení N-4522

viz také:

http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/95/157.html

15 Lucky Lucky | 25. dubna 2009 v 20:55

Ono kroutit BIAS není vůbec snadné k tomu aby to mohl mít ten kotoučák z předu by musel vlastně mít tenhle obvod 2 x jedno fixní nastavení a druhé volitelné volilo by se to přepínačem stejný případ jako má můj TASCAM 122 MK II který má též dvojí BIAS fixní a volitený až ho budu mít zpět natočím video kde bude i vidět jak se dá kroutit BIAS+dodám do toho článku foto jak vypadá elektronika toho magnetofonu neb je velmi zajímavá

16 Majo Majo | 25. dubna 2009 v 20:56

Inak tento magnetofón mi stále chýba v katalógu, postrádam kvalitný obrázok. Presne by mi vyhovoval ten prvý, len keby tam nebolo to plexisklo....  S tými SONY cievkami to vyzerá veľmi dobre.....

17 Vilda Vilda | E-mail | Web | 26. dubna 2009 v 0:46

balenoGLX:

Tvoje B116 je naprosto super!!! Ta úprava budíků ji dodala hodně na kráse. Fakt se mi moc líbí ;-)

18 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 26. dubna 2009 v 12:38

Majo: Mozem ti poslat vsetky fotky, ktore mam...ale taka, aku by si chcel nie je ani jedna...
Vilda: No, jen uz neni moje...V patek odesla do Bratislavy za cenu 60EUR. Byla skutecne jako nova, po vsech strankach. Koupil jsem ji pred rokem v Brne za 700Kc a stravil na ni asi 20h cisteho casu, nez sem ji privedl do stavu, ktery je videt na fotkach. :))

19 Radim Radim | 26. dubna 2009 v 17:28

A co takhle dynamická předmagnetizace? Když už jste v tom upravování záznamových charakteristik.

20 Wokouns Wokouns | 26. dubna 2009 v 17:34

Dobrý Deň mám otázku mimo tému. A to, mám gramorad. Tesla STREČNO, no iba jeden reproduktor s dvoma 4Ohm reprákmi(sú zapojené do série), teda má 8 Ohm, aj výstup gramor. má 8 Ohm. Včera mi normálne išlo, chytal som stanice, iba trošku šumeli. A dnes mi normálne hralo,no zrazu začal dymiť odpor R228, kt. je pri tranzistore T204(schéma:http://www.radiohistoria.sk/Oldradio/main.nsf/e441d99b59a1bf26c12570d30062d2cf/b390bf310aa995f9c1257321005f68f5/$FILE/TSL1132ASNS.pdf), ihneď som rádio vypol, radšej som ho nezapínal, netuším akú funkciu má tranzistor T204, prosím, mohli by ste mi poradiť?

21 Wokouns Wokouns | 26. dubna 2009 v 17:40

Pri hlbšom pohľade na schému som si všimol, že ten "sráč" je na pravej strane, repro som zapojil do ľavej, a rádio hraje krásne, viem, nie je to žiadna výhra. Ale uvádzam to tu ako informáciu.

22 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 26. dubna 2009 v 19:19

Radim: Do stavby Dolby HX Pro sa mi fakt nechce...:)))

23 Wokouns Wokouns | E-mail | 26. dubna 2009 v 19:50

Tak som zistil že T204 je korekčný zosilovač pravého kanálu a R228 a C208 sú oddeľovacie členy, takže tieto súčiastky by asi trebalo vymeniť...V TIPE je jeden KC149 za 0,50h, len neviem či zasielajú aj na Slovensko...

24 juraj juraj | 26. dubna 2009 v 22:31

wokouns:

zavisí od toho kde to objednavaš? ale rada tranzistorov KC by sa mala daž nahradiť ekvivalentmi rady BC. mali by byť totožne len sa to dnes už značí BC...

25 johny johny | 26. dubna 2009 v 23:11

Zdá sa mi,že tranzistory BC vyrába Siemens...

26 Vilda Vilda | E-mail | Web | 27. dubna 2009 v 0:33

balenoGLX:

Jak jsi upravoval ty budíky? Natříkal jsi černou barvou sklíčko a nechal jsi jen tu vystouplou část plexi? Zvažuji, že to udělám na svojí B73 na těch bílých budících. Jinak, potřeboval bych poradit. Probouzím k životu jednu B113. Nefungují ji konecové zesilovače, vůbec si neškrtnou. Myslíš že stačí výměna těch integrovaných obvodů? Z externího zesilovače hraje jinak moc pěkně. Nahrávání jsem netestoval.

27 Wokouns Wokouns | E-mail | 27. dubna 2009 v 6:25

juraj: v TIPE majú originály KC, ja si asi nakúpim všetku tranzistory do koncáku po 2 kusoch, lebo nikdy nevieš...

28 Jozo Jozo | E-mail | 27. dubna 2009 v 8:33

balenoGLX:                             Ahoj, potreboval by som vedieť aku ma vystupnu impedenciu (4,6,8 ohm) ten zosilnovač čo si namontoval do tej tvojej CM 160. diky      

29 Karol Karol | E-mail | 27. dubna 2009 v 9:27

Pre vsetkych: Ak chcete mat podobny povrch plastov na B-116 ( alebo aj inom "plastovom" kotucaku)ako balenoGLX, skuste nan aplikovat silikonovy spray na pristrojove dosky automobilov, alebo este lepsie, spray na exterierove cierne plasty.

30 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 27. dubna 2009 v 10:29

Jozo: Ak mi napises typ toho integrovaneho obvodu, co som tam namontoval, tak ti to poviem presne. :)

Karol: Ano, tiez som magnetofon osetroval silikonovym olejom.

31 Vilda Vilda | 27. dubna 2009 v 10:44

Karol:

Není potom povrch magnetofonu mastný?

32 Karol Karol | E-mail | 27. dubna 2009 v 11:01

[31]:

Zo zaciatku ano. Preto treba povrch dobre vytriet suchou bavlnenou tkaninou.
Je lepsi ten druhy spray na tie exterierove cierne plasty. Treba to zopakovat viac krat a ten plast potom drzi pekny povrch dlhsie.

33 Karol Karol | E-mail | 27. dubna 2009 v 11:03

[30]: to balenoGLX

Ten spray na osetrovanie plastov nieje silikonovy olej. Je to anti staticky spray s adytivom silikonu, preto to tak nemasti.

34 Karol Karol | E-mail | 27. dubna 2009 v 11:10

to balenoGLX

Mam otazku ohladne nastavenia zisku snimacieho zosilnovaca na B116-ke. Nakolko nemam merny pas, chcem to spravit tak, ze na vstup snimacieho zosilnovaca pustim z RC generatora signal 1 kHz, ale neviem o akej urovni ( xmV)...no a potom samozrejme trimrami nastavit na vystupe 1V.
Mam pri tom odpojit aj snimaciu hlavu, aby neovplyvnovala vstupny signal z RC generatora?

35 Jozo Jozo | E-mail | 27. dubna 2009 v 12:34

balenoGLX
STK 405 -030

36 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 27. dubna 2009 v 19:39

Karol: Ja pouzivam klasicky silikonovy olej, po vylesteni bavlnenou tkaninou povrch mastny neostava.
Ako velky ma byt signal na vstupe snimacieho zosilnovaca neviem, ja som to vzdy robil podla merneho pasu. Ono pustit do snimacieho zosilnovaca signal o nejakej presnej urovni nema na presne konencne nastavenie nejaky velky vyznam, pretoze aj hlavy sa lisia kus od kusu, a tak je treba nastavovat s kompletnym snimacim retazcom tak, aby pri snimani nahravky 1kHz s plnym vybudenim dosiahli rucicky indikatorov hodnoty 0dB, co je cca 1,00V na pripojovacich bodoch 15 a 16 dosky ZD.
Jozo: U tych je doporucena impedancia 6 Ohmov. Ale ked pouzijes 4 ohmove sustavy a nebudes tomu vkuse hulit plny kotol, tak sa vobec nic nestane.

37 Karol Karol | E-mail | 27. dubna 2009 v 21:02

[36]:
balenoGLX : dakujem za odpoved.
V navode na udrzbu som nasiel info, ze ked nemam merny pas, mozem v pripade potreby pouzit pre orientacnu kontrolu zisku 1kHz z generatoru privedeny cez delic 100:1 postupne na oba systemy snimacej hlavy. Vystupnemu napatiu 1V ma  odpovedat vstupne napatie 3.2mV....tak neviem.

38 Jozo Jozo | E-mail | 28. dubna 2009 v 7:17

baleno diky

39 Karol Karol | 28. dubna 2009 v 9:02

[36]:
BalenoGLX:

plne vybudena nahravka 1kHz = +3 dB ?

40 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 28. dubna 2009 v 14:09

Karol: Je pravda, ze sa to s tym generatorom da, ale je to menej presna metoda nastavenia. Ono totiz staci velmi jemne rozhodit vyskovu polohu snimacej hlavy a cele nastavenie je tym padom uplne k nicomu. Plne vybudenie je vzdy zakladna urovnova hodnota, t.j. 0dB.

41 Mike Mike | Web | 28. dubna 2009 v 20:36

Jo, to býval stroj. Marně jsem o něm snil. Nakonec jsem si pořídil B 93. Sice byl disajnově trošku podivný, ale šlapal bez chyby. Dokonce-když se vevnitř posunula gumička-šly přehrávat pásky ze starého,lampového magiče Sonet Duo, který měl nějakou atypickou pomalejší rychlost.

42 Vilda Vilda | E-mail | Web | 29. dubna 2009 v 0:34

Mike:

Ano ano, B93 měla předlohu, na které se dal ručně posunout řemínek pro pomalejší rychlost 4,76 cm/s místo původní 9,53 cm/s. Také sem měl B93 stereo ale bohužel sem byl idiot a přišel sem o ni svojí blbostí. :-(

43 Karol Karol | 30. dubna 2009 v 7:44

baleno GLX:

Este mam jednu otazku. Pri nastavovani predmagnetizacie a zaznamoveho prudu meriame na vystupe MONITOR vystupne napatia milivoltmetrom. V servisnom navode pre B116 som sa docital, ze pri tomto merani treba zaradit pred mV- meter RC clen z 10k odporu a 2nF kondiku. Ako to ma byt zapojene?

44 Rado Rado | E-mail | Web | 30. dubna 2009 v 13:39

[42]:
A to čo sa vlastne stalo s tvojou B93? Mne odišla B70 a tiež sa mi utvorili guľky na plošaku zo strany ciest, z toho náteru.  

45 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 30. dubna 2009 v 16:15

Karol: A potom ten magnetofon zase predas? :)

46 Karol Karol | E-mail | 30. dubna 2009 v 18:36

[45]:

Nie, tento si necham, lebo je to to najlepsie, co sa mi podarilo zohnat...teda okrem toho, co si tu mal na predaj ty....taky kusok sa asi uz neda zohnat.

47 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 30. dubna 2009 v 20:08

Karol: Nejaky univerzalny RC clen je dost obtiazne pouzit, lebo zalezi na na pouzitom NF milivoltmetri - presnejsie na jeho vstupnej impedancii. Tie hodnoty 10k a 2nF vyhoveju, len pokial sa pouzije merak doporuceny v navode k udrzbe. Inak bezne sa nepouzivaju nijake RC cleny. Milivoltmeter sa pripaja priamo na merne body. Pri signale o urovni -20dB a frekvencii 1kHz a 10kHz sa jednoducho nastavi predmagnetizacia tak, aby vystupny signal zo snimacieho zos. bol pri 10kHz asi o 1dB vyssi ako pri 1kHz. Samozrejme, ze toto nastavenie plne vyhovie len pre jeden typ pasu.

48 Vilda Vilda | E-mail | Web | 2. května 2009 v 0:10

Rado:

Tuším, že jsem o tom psal dříve ve článku o samotné B93, ale více inforamcí o tom co se s ní stalo je ve článku "Tesla B93, konec..."
http://starestroje.blog.cz/0709/tesla-b93-smutny-konec

49 Karol Karol | E-mail | 2. května 2009 v 10:31

[47]: balenoGLX

Vsak sa mi to aj nezdalo, ved RC clen je vzdy pocitany podla vstupnej impedancie daneho meraku. Ja mam BM-310 ako nF mV a BM-344 ako RC generator. Su to sice lampace, ale funguju dobre a na moje pouzivanie to uplne staci.
Myslel som si, ze magnetofon nastavim "coby dup", ale velke PRD. Babral som sa s tym dva dni a az dnes rano po skuske nahravania etalonoveho CD som spokojny. Porovnanie nahravky a oroginal z cd je vynikajuce...samozrejme az na sum pasu, ale s tym nic nespravim.
Spravil som aj miernu upravu na magnetofone, chystam sa sem napisat kratky clanok aj s obrazkami.
A dik za cenne rady....tusim uz viem nastavit aspon tu B116...ale na B73 by som si veru netrufol.

50 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 2. května 2009 v 13:11

Karol: BM-310-na je dobry merak, pouzivali sme ho aj v skole. Ja pouzivam nove masiny, ale okrem vyssieho komfortu nie su od starych o nic lepsie.
Casom sa naucis nastavovat magnetofony aj podla magnetickeho toku (257 alebo 514 nWb/m). :) B73-ka je nocna mora, jej slusne nastavenie zaberie aj skusenemu asi tak 8h cisteho casu. Neznasam jej nastavovanie. B116 je proti tomu prechadzka ruzovym sadom, ale neskusenemu da zabrat akykolvek magnetofon. Velmi dobre sa nastavuje napr. moj maly AKAI GX215D. Na nastavenie hlav uplne staci posuvne meradlo a paska so signalom 1kHz naharata na jednom dobre nastavenom mgf. To iste staci aj pri nastaveni ostatnych obvodov + jeden generator, milivoltmeter a vybavene.   8-)

51 Rado Rado | E-mail | Web | 2. května 2009 v 18:30

[48]:
No ten článok som čítal ale niekde si tu písal, že odišla kvôli tvojej blbosti(tak si to napísal, neuraz sa), tak by ma aj zaujímalo akej blbosti. Aby som sa vedel čomu vyvarovať. Na moju B70, treba urobiť nový náter na plošak(zrazil sa do čiernych guliek) a dať opraviť trafo asi má skrat na sekundari a ešte vymeniť podozrivé elyty v zdroji a možno aj trocha poladiť mechaniku.

52 Karol Karol | E-mail | 2. května 2009 v 23:02

[50]:

balenoGLX

Ozaj, keby si nahodou vedel o nejakom slusnom AKAI rady  napr. 4000 - to su jednomotoraky, alebo mozno aj rady napr. 620,635 za slusnu cenu a v Al "kabate", daj vediet.

53 Karol Karol | E-mail | 2. května 2009 v 23:21

[52]: ....fuj, ale som sa spotil...to som prehnal s tou 635...myslel som 625

54 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 3. května 2009 v 12:16

Karol : Ale nahodou je 635-ka velmi krasny stroj...aj 636 a 747 Jumbo.  :-D 625-ku nedoporucujem, hodne tam odchadzaju tie digitalne pocitadla.Zalezi od toho, co si ochotny dat za 4000-ku a co si ochotny dat za GX 620. Inak velmi dobra je ah GX255 a 260D. 255-ka je to iste, co 620, akurat na 18-ky spule a 260D je plny autoreverz.

55 Karol Karol | E-mail | 3. května 2009 v 18:25

balenoGLX : No, jedna 4000 mi minuly mesiac usla, bola za 150 EURO. Neviem sice v akom stave bola , ale nestacil som sa ist ani na nu pozriet a uz jej nebolo.
Neviem, ci je to adekvatna cena za taky stroj. Je to jednomotorak  plny mechaniky a gumovych remienkov, tak neviem.

56 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 3. května 2009 v 20:20

Ja osobne by som jednomotoroveho Japonca nechcel. Na aukre jeden pan z Horni Suche predava 4000-ku za cca 3000Kc, co je myslim menej ako 150EUR a ten clovek je docela spolahlivy.Aj masiny od neho su vo velmi slusnom stave.

57 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 3. května 2009 v 20:23
58 Karol Karol | E-mail | 4. května 2009 v 9:07

balenoGLX : preco nie jednomotoroveho Japonca? Aky trojmotorak by si odporucil? Da sa do 200 Euro zohnat 3-motorak?

59 Hanz Hanz | 4. května 2009 v 10:52

balenoGLX:
Krásný magič.Taky mám takový v top stavu.Koupil sem jej od Luckyho.Ty černé budíky vypadaj super.Já mám zase budíky podsvícené zeleně :-)

60 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 4. května 2009 v 17:37

Karol: Lebo ked zacnu patalie s gumickami, tak zistis, ze pridat 50EUR a kupit 3-motor je lacnejsie.  :D ja som dal za moju GX215-ku cca 150EUR. A za 200EUR sa obcas da zohnat aj GX-230D, co je 3-motor, direct drive, 4-hlava (plny revers).
http://aukro.cz/item621041480_akai_gx_230d_auto_reverse.html
Hanz: Jo, Lucky mel ten magnetofon taky moc pekny, dle toho, co jsem videl na videu...Ja mam v takovem stavu v podstate vsechnu elektroniku.

61 Hanz Hanz | 4. května 2009 v 17:43

balenoGLX:
taky se snažím udržovat vše v top stavu.občas bohužel chybí zkušenosti i čas :-( Třeba teď mi začal hrát na B115 jeden kanál bez výšek.Důkladně sem vyčistil hlavy a nic.že by odešla přehrávací hlava?Jsou tam přece tvrzené.Ty by mněly něco vydržet ne?

62 balenoGLX balenoGLX | 5. května 2009 v 6:55

Hanz: To by meli, ale zalezi na tom, co uz maji vsechno za sebou. Otevri magnetofon, povol sroubek, co drzi vyklopny predni panel s elektronikou. Na hlavni desce "ZD" jsou dva moduly s oznacenm "S". To jsou snimaci zesilovace. Zkus je prehodit mezi sebou, jestli se ti chyba prenese na druhy kanal.
Btw.:Zaznam je v poradku?

63 Hanz Hanz | 5. května 2009 v 11:47

balenoGLX:
No je fakt že něco už to za sebou má.Megnetofon kdysi sloužil jako telefonní záznamník na dispečinku záchranky.Dokonce tam byl
i jiný setrvačník pro pomalejší chod.Ale na to že byl dost v provozu Hrál doteď fakt hezky.I opticky je pěkný.No nahrávaní sem co to začlo blbnout nezkoušel.Před tím velmi hezké.Jen co se zbavím sádry na noze tak se k němu dobelhám :-) .Mám ho v dílně.Jinak ty zesíky zkusím prohodit.Dík za tip.Snad ho rozchodím.

64 Julo Julo | E-mail | 9. května 2009 v 11:01

Zdravím,kde by sa dala zohnať meracia páska,potrebujem nastaviť B116,prípadne či by sa to dalo hahrať na dodaný kotúč. Ďakujem.[50]:

65 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 9. května 2009 v 12:48

Julo: Bezne nie, pretoze na vyskovu polohu hlav potrebujes medzistopu nahravku.

66 Julo Julo | E-mail | 9. května 2009 v 14:23

balenoGLX: Ďakujem za odpoveď,zbieram aj starú techniku TESLA, mám aj niekoľko mgf.:SONET B3,SONET DUO,B4,B43,B730,B73,B101,B116 teraz prišiel čas po čistiacich prácach aj na elektrické nastavovanie (generátor, NF voltmetre, osciloskop mám), síce niečo sa dá spraviť aj bez pásky ale na 100% by to bolo pomocou mer. pásky.  

67 bajty bajty | E-mail | 9. května 2009 v 17:37

pokud se jedná o nastavení hlav,tak ze jo pasek by byl dobrej,ale kdyz neni tak neni,já vemu sluchátka a steluju,jak nejlíp to jde,vim ze na tom pasku je pískani vysokych kmitoctů a taky potom pro serizeni rychlosti pravidelne tukaní pri správnej rychlosti presne za sekundu,nebo este neco víc??? 8-)

68 Radim Radim | 10. května 2009 v 10:20

Mně na nadstavení hlav kotoučáků vždycky stačil jen zaručeně správně nahraný pásek s trošku kvalitním záznamem. Postupuje se tak, že se hledají body, kdy se slyší rozdíl, třeba na nadstavení kolmosti hlavy se hledá bod, kdy právě vysoké tóny začínají ubývat, potom se najde stejný bod na druhé straně a optimum se nadstaví podle otáček šroubováku. Jestli rozdíl mezi body je třeba 0,8 otáčky, tak ideální nadstavení je uprostřed 0,4 otáčky z každého bodu. podobně se nadstavuje správná výška hlav. I když tam se to dá u kotoučáků  poměrně přesně nadstavit  i vizuálně, kdy se horní stopa musí krýt s okrajem pásku. Jasně, že originál měřicí pásek a měřák je lepší, ale u kotoučáků to nadstavit podle sluchu vůbec není problém. Jenom musí být celkově mechanika v pořádku, tahy pásku, kolmosti dráhy atd, jinak stačí trochu jiný pásek s jinak přilnavým povrchem a pásek jde oproti předchozímu pásku výš nebo níž a nadstavení hlav jde potom vniveč. Ale u kotoučáků to je mnohem méně citlivé než u kazeťáků.

69 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 11. května 2009 v 11:24

Radim: U kazetaku se vlastne vyska neserizuje, je dana pevne voditkem pripevnenym ke hlave.Nastavuje se jedine kolmost...a to je jednoduche, jako u kotoucaku. Vysky na maximum. V podstate plne souhlasim s tim, co jsi napsal, jen s tim "zarucene spravne nahrany pasek" byva trochu problem. Musel bys mit zaznam udelany na magnetofonu, ktery byl serizen mericim paskem.  

70 Radim Radim | 12. května 2009 v 15:07

No, já jsem kdysi nejméně jednou zabrušoval kazeťákovou hlavu. Vodítko se muselo opatrně odloupnout a potom zase správně přilepit epoxidem.
Jinak není pravda, že v kazeťáku se výška hlavy neseřizuje. Výška hlavy musí být seřízena i v kazeťáku, i když je tam vodítko. Protože vodítko sice víceméně  zajistí správnou výšku pásku vzhledem k hlavě, ale když se ta výška příliš moc odlišuje od ostatní páskové dráhy, poškozuje se vodítkem hrana pásku, případně se dokonce pásek při přehrávání v šířce složí na dvojmo. Zvláště když to je kazeťák s levnou nepřesnou mechanikou, kde jsou nepřesnosti kompenzovány co nejsilnějším přítlakem na tónovou hřídel a tahem při pomalém chodu vpřed. Zároveň se potom pásek dostává na další segmenty páskové dráhy šikmo a to je zejména když to je na tónové hřídeli, poukaz na problémy. To jsou ty vady, kdy mechanika kazeťáku spolehlivě funguje jen s kazetami jednoho druhu zhruba stejně obehranými a s jinými kazetami drchá pásek. Totiž při šikmém nájezdu pásku na tónovou hřídel se potom uplatní síla vyvolaná prokluzem pásku o hřídel, která jedině u těch správných kazet kompenzuje ostatní síly akorát a potom je pásek na tónové hřídeli v té správné výšce. U jiných kazet s nesprávnými pásky je ta síla příliš malá nebo velká a pásek je potom vytlačen mimo tónovou kladku nahoru nebo dolů a zmuchlán.  Faktem je, že u pozdějších levných kazeťáků už výšku nadstavovat nešlo, tuším jsem to řešil tím, že jsem pod držák  hlav dával podložky.

71 Radim Radim | 12. května 2009 v 15:20

Co se týká "zaručeně správně nahraných pásků" já jsem vlastně měl k dispozici prakticky oficiální standart. Magnetofony B116 v studentském radiu byly pravidelně nadstavovány přímo v Tesle Přelouč a tudíž zaručeně jeden stejný jako druhý. Taky další magnetofony, co sa tam sešly, B 73, nějaké magnetofony Unitra ZK tuším 246, byly nadstaveny evidentně správně. stejně tak jako můj B 58 byl z výroby nadstaven přesně. I předchozí magnetofony v radiu, řady B4, byly nadstaveny správně, pokud to vůbec bylo možné kvůli příšerně obroušeným hlavám posoudit. Jediný, co nebyl nadstaven přesně, a to už z výroby, byl můj další kotoučák B 700, tam byl úbytek vysokých tónů značný a zlepšení po nadstavení výrazné.  Dneska jde sehnat "zaručeně správně nahrané pásky" přirozeně už podstatně hůř, nikde není záruka, že kotoučák koupený z druhé ruky nebyl rozštelován. Ani u případných profesionálně nahraných pásků to není zaručené.

72 bajty bajty | E-mail | 12. května 2009 v 17:02

staci se podivat zda li je barva na trimrech a stelovacich sroubů posrusena :-D   8-)

73 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 13. května 2009 v 0:33

Radim: Levne kazetove magnetofony s "vietnamskou" mechanikou me nezajimaji.  Takove magnetofony jsem davno odmitnul opravovat, nebo serizovat. Vseobecne beru k serizovani kazetofony jenom krajne nerad - musi jit o dobreho znameho. S tou vyskou mas castecne pravdu - ale ta varianta prichazi v uvahu vlastne jenom pri vymene hlavy. Krome toho, drtiva vesina kazetovych magnetofonu ma jenom jeden staveci sroub - druhy je pevny a tak ho v podstate serizovat nelze. Vyjimku tvori pristroje, jako je treba nakamichi...to vsak neni zcela bezny pristroj.
Jeste k tem nastavenim civkovych stroju tesla - ja se setkal se spatne tovarne nastavenou 3x B101, CM130, 2x B730 a B116. To je celkem 7 stroju...statisticky by mi to vyslo zhruba na 30% spatne tovarne nastavenych magnetofonu.Povazlive cislo.   :-(

74 alf alf | 13. května 2009 v 12:32

Revox A77 MK I-II

75 alf alf | 13. května 2009 v 12:34

Revox A77 MK I-II

76 bajty bajty | E-mail | 14. května 2009 v 14:31

alenoglx
treba se to casem,hraním můze rozstelovávat,mozna ze to zní divne,ale ze by podle tvého odhadu 30% bylo spatne serizenejch?to se mi nezdá,zeby to v tesle takle odflákli..... ???

77 balenoGLX balenoGLX | 15. května 2009 v 16:59

No mel sem v ruce cca 20 tovarne nastavenych magnetofonu...z toho 7 bylo nakolmenych spatne. Ostatni magnetofony, ktere sem serizoval nebo opravoval uz meli udelany zasah do paskove drahy, takze nevim, jak byli tovarne nastaveny ty. Za sociku bylo vsechno odflakly. Pokud nebyla konkurence (jak tomu bylo na zapade), lidi koupili to, co bylo na trhu a to davalo velky prostor vohnoutizmu -- ktery v nasich republikach pretrvava doted. Na zapade si fusovat takhle drahe vyrobky nedovolili, protoze by si takhle odflaklej pristroj proste nikdo nekoupil a sel by do jine znacky. Jako ted...kdyz si koupis televizor Philips a bude zfusovanej, tak priste ho jiz nakoupis a pujdes treba k Sony. A taky reknes svym znamym, jake jsou ty Phlipsy krapy. Philipsu poklesne prodej a zkrachuje. Za socialismu to takhle nebylo - byla tady vlastne jenom Tesla, a tak lidi prilis nekoukali na kvalitu. Byli radi, ze muzou mit nejaky magnetofon.  ;-)

78 bajty bajty | E-mail | 16. května 2009 v 8:43

balenoGLX
to jo no,ze lidi nemeli moc na výber..... ??? ,dyt preci jen,tech magiců se za jednu smenu taky tolik nevyrobilo jako dnes,tak este meli více casu na peclivejsí serízení,radsi ten cas asi vyuzila na kafe :-D

79 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 16. května 2009 v 12:10

bajty: No..."kafe"...:D

80 Radim Radim | 18. května 2009 v 13:15

No, já jsem těch magnetofonů na opravu měl asi v ruce míň. Kazeťáky výhradně od známých a byly to spíše obyčejné spotřební střední až nejnižší třídy. Popravdě řečeno většinou se na nich skoro nic spravit nedalo, rozebrat to, pořádně to vyčistit, občas něco trošku přimazat, něco přihnout atd. Občas něco utrhnout a potom po nějakém posunutí a seřízení zase přilepit. Obvykle to o něco prodloužilo životnost, o takových 10 - 50 přehraných kazet, než to potom šlo stejně do šrotu.
Co se týká kvality tovární výroby, za socialismu byl podstatný počet z fabriky odvedených strojů, ne jako dnes počet prodaných strojů. Všichni byli taky navyklí na "dodělej si sám". Proto pro nikoho nebyl zvlášť velký problém, když někde uvnitř chyběl šroubek nebo magnetofon nebyl seřízen. Lidi prostě byli zvyklí, že nově koupenou věc sami opravovali nebo tahali po opravnách, zatímco dneska se bezpodmínečně požaduje bezchybná plná funkce výrobku ihned po zakoupení. Zase dřívější výrobky byly masivněji konstruovány, takže jak se překonaly počáteční problémy, výrobek držel desetiletí....

81 balenoGLX balenoGLX | 19. května 2009 v 1:19

Radim: Presne to mi vadilo na opravach takovych kazetovych magnetofonu. Ale ani u decku stredni tridy tam neni na mechanice moc co opravovat (vyjimkou je napr. SM260). Vsechno je to slozeny jako jednorazovka, pokud to clovek rozebere, je problem to slozit zase zpatky - o nejakem serizovani se uz ani vyjadrovat nebudu. Vsechno je to z plastu, takze jak pises, maximalne tomu prodlouzis o nekolik desitek hodin zivotnost, pak uz je to zraly do popelnice. U mne tak skoncil Pioneer CT220 a dalsi pujde SONY TCK370. Chtel bych si opatrit AKAI GX65, ale musel by byt v TOP stavu...
Co se tech drivejsich produktu tyce, byly opravdu robustnejsi a to se podepsalo zejmena na zivotnosti.

82 Radim Radim | 21. května 2009 v 16:02

balenoGLX:
Já si pamatuji na maďara tuším MK27. Nějaký hlupák to od novoti seřídil tak, že kladka tlačila na tónovou hřídelku několikanásobně větším přítlakem než bylo nutné. Během poměrně krátké doby, snad půl roku normálního provozu došlo doslova k probroušení bronzového ložiska  hřídelky skoro o milimetr, osa hřídelky se tím sklonila a ztratila kolmost a magnetofon muchlal pásky. Z nějakého důvodu to nešlo do oficiální opravny, ale dostal jsem to do ruky já. Tam jsem nějak uvolňoval to vyběhané ložisko z plastového uložení pistolovou pájkou  a posunoval ho, aby i s tím vybroušeným otvorem se tomu vrátila kolmost a pak ho zatavoval jakousi tavnou pryskyřicí. No a přirozeně zmenšoval přítlak na tu tónovou hřídelku. Trochu jsem to vylepšil, ale ne moc. Kdyby tehdy někdo  ten magnetofon po zakoupení prohlédl a  hned zmenšil přítlak kladky na tónovou hřídelku na správnou nebo až minimální hodnotu, mohl ten magnetofon sloužit dlouhé roky, to kovové ložisko bylo jinak slušně masívní.

83 Lucky Lucky | 25. května 2009 v 19:16

To balenoGLX:Co říkáš kolego na mechaniku mého TASCAMU myslím že levným dojmem
nepůsobí
obrázek je v článku TASCAM 122 MK II

84 balenoGLX balenoGLX | 26. května 2009 v 6:19

Lucky: Ale tvoje 122 MKII taky neni magnetofon nizsi, ani stredni tridy.  8-)

85 Lucky Lucky | 26. května 2009 v 23:29

[64]: Kdyby si překopíroval měřící pásku tak v podstatě vznikne páska na pseudoměření rozuměno to měření nebude ani trochu přesné správná měřící páska je nahraná na továrním mgf s rychlostí kolísání posuvu pásku 5 x menší než mají běžné mgf

86 Martin Martin | 30. srpna 2009 v 23:41

ahoj,řešil nekdo u tohoto přístroje "vrzání"pásku v páskové dráze?Dělá to jen pásek emgeton dp25lh.Při použití Basfu je vsechno v porádku.Jiný pásek bohužel nemám.Vypadá to asi takto: kdyz uz zbývá na civce posledních cca 50metru pásku,tak se začne pásek jakoby pridírat v páskové dráze a vrzat.Zajímavé je ,že to dělá jen při zahřátém magnetofonu když uz je prehraná téměř celá civka.Vím ze tenhle pásek není zrovna kvalitní,ale rád bych našel nějaké řešení protože jich mám doma spoustu nepoužitých uplne nových a zvuk není zas tak špatný (rychlost 19cm/s,zdroj gramofon)

87 Stanob Stanob | 12. září 2009 v 8:43

Oprášil som moju Teslu B116 Lenže som zistil že my chýba gumička. Takže som skusil ako náhražku(zo zavareniny).Je jasné že to nieje ono hlavne trpí rychlosť.Neviete poradiť aká tám  presne patrí?Nemám ani pôvodnu roztrhlú tak neviem ani jej velkosť a tvar.Je zo zadu pod krytom (tá väčšia)Slúži na prehadzovanie rychlosti 19/9 navádza sa na to velké kolo.
Dakujem

88 iicq219549582 iicq219549582 | 16. listopadu 2009 v 23:42

[87]:  

vim jedna se o tzv motorovy trojuhelnik je to atypicka guma zle se schani leda ze starych teslackych zasob tež jsem to řešil a sehnal 3 sady za 550kč na aukru.cz  8-) těšim až dojdou dočistim dopromazavam a bude to špica... tež jedu na gumičky ze 2 starych videi a neni to ono :-D

89 juraj juraj | 13. prosince 2009 v 21:56

caute,

ak máte niekso tiež taký problém že magnetofon /B113 až 116/ pri zastavení play alebo preradení rýchlosti strašne rýchlo vyletí ručička príslušnej stopy na maximum až má človek pocit že  sa ohne a v reproduktoroch to strašne lupe aj pri zapnutí tak odporučam bud prestriekať sietový vypínač kotantom S61 a očistit poistkové držiaky od oxidácie. ak nepomôže, rozhodne pomôže tento problém odstraniť to že sa paralelne na primár sietového trafa priletuje zvitkový kondík napr 2K/250V da sa vybrať z väčšiny PC zdrojov. po osadení som takto uplne odstranil problem s lupanim a lietaním ručičok VU metrov.

http://s2.imgupload.cz/img/--/117053/JeL7b/DSCI3204.JPG

90 HonzaK HonzaK | E-mail | 4. ledna 2010 v 16:10

Zdravím,zprovozňuju právě nově koupenou B116ku a jde mi trochu hlava kolem ze vstupů. Rozumím dobře, že vstup "GRAMO" je vlastně linka a "RADIO" je taky linka, ale s vyšší citlivostí? Pokud na radio přivedu běžný signál z CD, je vstup přebuzený... Pak mě ještě zaráží, že na tom gramovstupu je pětikolík zapojený obráceně (jakoby na výstup). Co doporučujete?

91 HonzaK HonzaK | E-mail | 8. ledna 2010 v 14:53

Tak jsem se pořádně podíval do schématu a opravdu jsou všechny vstupy jen přivedené přes různé odporové děliče nakonec na jeden a ten samý vstupní zesilovač. Jen pořád nechápu, proč jsou ty konektory zapojené různě  8-O

92 Kozlik Kozlik | 2. února 2010 v 12:35

Nevíte někdo prosím jaké rozměry má gumový hnací kroužek u 116A, který přenáší pohyb z motoru na kotouč? Starý už nemám. Díky

93 DAV DAV | 12. března 2010 v 13:12

Zdravím, chcem sa opýtať na základe toho, čo čítam v popisoch k magnetofónom B115 a B116 je v podstate B115 lepší (aj keď má nižšie číslo) keďže má tzv výkonový zosilňovač. Vie mi niekto vysvetliť, čo to ten výkonový zosilňovač je? Taktiež nerozumiem pojmu "tape deck" a prepínaču "monitoring" s tými dvoma polohami tape a source. A ešte posledná vec, aký je rozdiel medzi týpmi B116 a B116A?

94 Lucky Lucky | 12. března 2010 v 13:21

[93]: Když má mgf výkonový zesilovač nebo také jinak koncový stupeň znamená to že k němu lze připojit reprosoustavu bez té nutnosti abych mgf připojoval na zesilovač externí a až pak teprve na reprosoustavy.Tape deck znamená že příslušný mgf je bez koncového stupně takže zde je nutnost externího zesilovače viz typ B116,CM160.Přepínač monitoring je dominantou hlavně trojhlavých strojů viz opět B115,B116 a jiné a slouží k tomu abych při záznamu mohl poslouchat co mi tzv na ten pásek jde za signál prostě přímo už při záznamu slyším jak nahrávka bude vypadat
A rozdíl mezi B116 a B116A jen ten že B116 má tvrzené hlavy kdežto B116A má hlavy měkké to znamená s kratší životností.

Komentáře jsou uzavřeny.